اخبار > خود مراقبتی چیست؟ چرا اهمیت دارد؟



  چاپ        ارسال به دوست

اطلاعیه:

خود مراقبتی چیست؟ چرا اهمیت دارد؟

 

خود مراقبتی چیست؟ چرا اهمیت دارد؟


 همه ما در طول روز درگیر فعالیت هایی هستیم که از پیش برنامه ریزی کردیم و باشتاب به دنبال به انجام رساندن آن ها هستیم، اما در پایان روز به رغم انجام  فعا لیت های  از پیش تعیین شده ممکن است نوعی خستگی جسمی و روانی را تجربه  کنیم که به اشتباه تصور می نمایم بخشی از ماهیت کارکرد و فعالیت های روزانه ما است،  در حالیکه اگر بخشی از زمان را در طی روز به خود مراقبتی اختصاص دهیم، به زودی در می یابیم که چقدر ساده و راحت می توانیم ضریب سلامت روانی و جسمانی خود را بالا بریم به شرط آنکه آن را در میان اولویت های روزمره فراموش نکنیم و مدام آن را به بعد موکول ننماییم.

خود مراقبتی به هر فعالیتی اطلاق می شود که ما برای مراقبت از سلامت روانی، عاطفی و جسمانی خودمان به طور هدفمند و از روی قصد و عمد انجام می دهیم.  خودمراقبتی در چهارطبقه کلی قابل دسته بندی است:  

 الف: خود مراقبتی برای حفظ سلامت ب: خودمراقبتی در ناخوشی های جزیی  ج: خودمراقبتی در بیماری های حاد  د: خود مراقبتی در بیماری های مزمن .

 بنابراین امری است نیازمند دانش و آگاهی که بطور اتفاقی رخ نمی دهد بلکه باید برای آن برنامه ریزی نمود و آن مستلزم تغییر جدی در سبک زندگی و قابلیت های فردی مان است. خود مراقبتی برای حفظ سلامت نه از سر اجبار بلکه برای لذت و افزایش انرژی انجام می شود و در عین حال نه فقط محدود به خود بلکه به دیگران مهم زندگی مان نیز گسترش می یابد.

از آنجا که خود مراقبتی مشتمل بر فعالیت های هدفمند و برنامه ریزی شده است، گنجاندن آن در برنامه روزانه با تعهد و اولویت دهی همراه است، لذا جستجوی زمان و فرصت برای توجه به خود و مراقبت از خود و تمرین مهارت های لازم باید بخشی از بسته تعریف شده فعالیت های روزانه ما باشد. دکتر رافلیا مایکل(2018) عنوان می کند، همواره به مراجعان خود توصیه می کند بهنگام انجام فعالیت های روزانه این پرسش ها را در ذهن داشته باشید:»چه کاری باید انجام شود؟ چرا انجام شود؟ چه احساسی از انجام آن خواهید داشت؟ و پیامدهای آن چه خواهد بود؟

اگر چه برای افراد مختلف خود مراقبتی می تواند متفاوت باشد اما فهرستی از موارد ذیل قابل کاربست هستند:

1- یک فهرست :« نه»  از چیزهایی که دوست ندارید انجام دهید یا دیگر نمی خواهید انجام دهید تهیه کنید مانند عدم شرکت در دورهمی هایی که دوست ندارید یا جواب ندادن به تلفن در موقع صرف ناهار یا شام.

2- بهبود رژیم غذایی و سلامت

 3- خواب کافی

4- تهیه یک فهرست قدردانی( شکرگزاری)

 

5- ورزش. فعالیت های ورزشی علاوه بر سلامت جسمانی با بالا بردن انتقال دهند ه های عصبی مانند سروتونین موجب افزایش خلق و انرژی و بهبود سلامت هیجانی و عاطفی می گردد. خودتان مشخص کنید با کدام ورزش حال بهتری دارید.

6-همواره برای دنبال کردن برنامه های درمانی با پزشک تان در تماس باشید. زیرا خود مراقبتی به معنای حذف مراقبت تخصصی نیست و جایگزین آن نمی باشد، بلکه مکمل و یکی از عوامل تعیین کننده درارائه ی مراقبت های تخصصی و درمانی است.

7- در هر زمانی از روز که می توانید از تمرین های آرام سازی، مراقبه و یوگا استفاده کنید.

8- خودتان را از خندیدین محروم نکنید.

 9- با افرادی که دوست دارید زمان را سپری کنید.

10- حداقل یک فعالیت مورد علاقه تان مانند کتاب خواندن، سینما رفتن، ملاقات دوست، پختن یک غذای مورد علاقه و .... را در طول روز انجام دهید.

11- هر روز یک فعالیت آرام کننده مانند پیاده روی 30 دقیقه ای را انجام دهید. و

 12- یادتان نرود با خودتان مهربان باشید.        

 

    «  مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه  »


١٢:٤٢ - سه شنبه ٣١ تير ١٣٩٩    /    شماره : ٢٦١٥٣    /    تعداد نمایش : ٩٩٩